Nu är valkampanjen i Frankrike över

På söndag röstar Frankrike om ny president. Fyra kandidater sida vid sida i opinionsmätningarna och de två som får flest röster går till en andra omgång där segraren blir president de närmaste 5 åren. De flesta experter menar att valet är mer ovisst än på länge. Dessutom visar mätningar att 25 procent inte tänker rösta och 25 procent inte bestämt sig. Stämmer siffrorna kan det gå hur som helst på söndag. Men några sista nagelbitande mätningar av den franska opinionen får vi inte. För franska vallagar är något helt annat än svenska. Opinionsmätningar får inte genomföras eller spridas dagen före valet och kandidaterna får inte heller kampanja. Väljarna ska lämnas ifred för att kunna reflektera och fundera över hur man ska rösta utan att utsättas för påtryckningar utifrån. Vid midnatt natten till fredagen slutade därmed den första omgången i presidentvalskampanjen.

Faktum är att det finns en massa andra lagar också kring val och valkampanjande runtom i världen. I många länder finns det lagar som styr vad som exempelvis får visas på valaffischer. I Frankrike (och Spanien) får partier och kandidater inte använda den nationella flaggan i valpropagandan. Sedan finns det lagar och bestämmelser när och var valaffischer får sättas upp i de allra flesta länder.

För tv-reklam finns det stora olikheter. Från en del länder (som USA) nästan inte har några restriktioner alls till länder där det finns strikta regler för hur mycket politisk reklam som får förekomma till hur denna reklamtid ska fördelas mellan partier/kandidater. I länder som Argentina, Mexiko, Brasilien och Uruguay får huvudkandidaterna lika mycket tid. I Belgien får bara partier som finns representerade i parlamentet tv-reklamtid. I många länder måste det klart framgå vem som står bakom reklamen. I Frankrike och USA måste kandidaten finnas med på bild och ställa sig bakom budskapet och i Tyskland tydliggörs det att nu är det dags för politisk reklam som partierna står bakom.

Men Sverige har vi väldigt få regler. Det får mätas och kampanjas ända in i kaklet. Det finns inga lagar som reglerar utrymme eller innehåll i mediernas bevakning eller valpropagandan förutom de generella yttrandefrihetslagarna (och lokala förordningar om valaffischeringens placering) . I TV4 kan partierna köpa hur mycket reklamtid som helst och det finns inget krav på balans. På så sätt är Sverige ganska extremt eller också litar vi helt enkelt på att partierna och medierna sköter sig ganska bra ändå.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?