Kroppen reser - själen är kvar i molnet

När vi reser förflyttar vi både kropp och själ. Men frågan är om det längre stämmer. Numera känns det mest som vi förflyttar kroppen. Själen är fast i den privata mediebubbla vi skapat. Var i USA för några veckor sedan och slogs av att det tog flera dagar innan jag ens försökte bli lite lokal i mitt mediebruk. Förr ägnade jag ganska mycket tid åt att förstå vad som var viktiga nationella nyheter i det land jag reste till genom att traggla mig igenom dagstidningarna. Numera sitter jag med min dator och mobil och kollar exakt samma medier som hemma, lyssnar på samma musik på Spotify och följer vänners öden och äventyr på Facebook. Dessutom kan jag ju skypa med nära och kära utan att det kostar något. Numera förflyttar vi bara kroppen när vi reser. Själen finns kvar i molnet.

Skrev en krönika på detta tema redan 2011. Men det är minst lika aktuellt nu. Läs här.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?