Nu är det (tv) jul igen

När jag växte upp var tecknad film en bristvara. Jullovsmorgon (2 timmar på julafton) och Kalle Anka julafton var i princip de enda gångerna vi såg tecknad film. Inte konstigt att vi blivit smått fanatiska i Kalle-tittandet. Men nya mediegenerationer formar nya traditioner och i år är det troligen bara jag som kollar på Disneykavalkaden klockan 3 på julafton. Kanske gör något av barnen mig sällskap så att pappa inte ska sitta där alldeles ensam framför tv:n.

Julen är överlastad med traditioner, inte mist medietraditioner. Kalle har jag redan nämnt. Karl-Bertil Jonsson är en annan. Något som alltid brukar vålla lite debatt (det "rasar" till och med i medierna då och då) är julkalendern och julvärden! De flesta julkalendrar brukar dömas ut för att inte vara tillräckligt "juliga" eller ha andra brister (otäcka, barnsliga eller nåt annat).

När det gäller julvärdarna skötte Arne Weise jobbet i många år och numera är det ett sätt för SVT att bygga varumärke genom att ha nya namn varje år.

Visst brukar det vara lite (medie)prat om julvärdarna, men i år är det lite extra. Erik Haag och Lotta Lundgren ska båda vara julvärdar och det har dessutom läckt ut att de inte ens är i SVT-huset under julafton. Deras presentationer spelas in i förväg.

Jag har funderat lite på reaktionerna mot årets julvärdar som varit lite mer kritiska än vanligt. De verkar ha brutit med traditionen på två sätt. Det finns ett tyst kontrakt kring julvärdarna att de sitter där ensamma och delar ensamheten med alla som inte firar jul tillsammans med någon. Förhandssnacket brukar ju vara att julvärdarna får frågor om hur det känns att fira julafton utan familjen. När Erik och Lotta sitter där tillsammans offrar de mindre än den ensamma julvärden i rutan. Det andra är givetvis att det är förinspelat. Då delar de inte ens julaftonen med tittarna, vilket nog skapat den största upprördheten. Inte nog med att de är tillsammans, de väljer dessutom att inte vara på plats i tv-huset på julafton. PR-mässigt har därmed årets julvärdar knappast lyft SVTs varumärke.

Men jag undrar också om inte det också handlar om en generell trötthet på Erik Haag och Lotta Lundgren. Kritik mot deras program börjar dyka upp här och var. Även om jag inte vet säkert tror jag att Erik och Lotta kommit lindrigare undan för några år sedan. För en kändis i mediesamhället lyfts man först upp och sedan tas man ner igen. Det är den obönhörliga logiken.

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?