En kändis? Kan funka, kan bli en katasfrof

Ta in en kändis vettja! Då får vi lite drag i kampanjen!

Att använda kändisar i reklam och även i politiska sammanhang är inte något nytt. Kändisskapet antas ge lite draghjälp åt varumärket - vare sig det gäller ett företags produkter eller ett partis valplattform. Logiken är att personer som gillar kändisen, och de egenskaper hen har, kopplar samman varumärket med kändisen. Kändisens egenskaper antas med andra ord smitta av sig på varumärket. Fenomenet kan ses som en form av "low information rationality", där vi använder kunskap om ett fenomen (kändis) för att bedöma ett annat (företag/politiskt parti). Dessutom är kändisen ett välbekant ansikte så hen fångar också vårt intresse lite lättare.

Men det finns risker. Timell, Spacey och andra kändisar som varit starkt förknippade med varumärken släpps nu som om de bränns. Logiken är densamma som tidigare. Farhågor väcks att de skandaliserade kändisarnas negativa egenskaper istället ska associeras med varumärket.

Vi lever i en tid där gränsen mellan privat och offentligt blir allt luddigare. Alla kan kommunicera i offentligheten och därför kommer det läcka mer och mer information om kändisars privatliv. Den perfekta ytan kommer få både sprickor och bli fläckig.

Men vad kommer hända? Vi lever fortfarande i de sociala mediernas barndom och har knappast ännu lärt oss att orientera i det nya informationshavet. När det handlar om att använda kändisar som dragplåster kan man tänka sig att vi efterhand accepterar att alla människor har sina skavanker och inte bryr oss så mycket om att snedsteg. Då kan företag/partier jobba på som förut. Men troligare är nog att de som vill kändisifiera varumärken kommer satsa ännu mer på att verkligen försäkra sig om att de som rekryteras inte har några lik i garderoben. Med andra ord blir det en framtidsbransch att kunna göra djupa granskningar av kändisars  bakgrund. För informationen kommer att läcka, förr eller senare.

Jag pratar lite om det här i Godmorgon världen idag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?