Bokmässa, ny artikel och Florida tur och retur

Snabbt hem från Orlando för att göra framträdanden på Bokmässan i Göteborg. Under tre av mässans dagar pratar jag (och Lars Truedson på IMS) om boken När makten står på spel. Journalistik i valrörelser med kollegor från bransch och akademi på ett antal olika sammanhang. Igår var det på Mediescenen på MEG, i TU:s och  Göteborgs universitets montrar. Idag besöker vi Fokus och imorgon Aftonbladet. Många intresserade lyssnare och stort intresse. Mycket handlar om hur SD bevakas och jag vill gärna slå ett extra slag för Mats Ekströms kapitel i boken, som med en internationell utblick tar upp hur journalistik i ett antal europeiska länder bevakar populistiska partier.

Igår fick jag också äntligen veta att det nya numret av tidskriften The Poster kommit ut med sitt nya nummer. Orla Vigsö och jag är gästredaktörer för detta nummer som handlar om politiska affischer. Själv bidrar jag tillsammans med Christina Holtz-Bacha med ett kapitel om jämförelser av negativa kampanjer i tyska och svenska valaffischer från 1945 och fram till idag. Mycket av utvecklingen är likartad ifråga om form, men den historiskt politiska kontexten har också stor betydelse. Ser fram emot att få göra flera affischanalyser med komparativ ansats, vilket kan ge mer kunskap och vad som är specifikt och generellt när det handlar om valaffischer och dess utseende.

På måndag bär det av över Atlanten igen för min sista månad i Florida.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?