Ännu en hyllning till text-tv

Jodå, jag är också en text-tv-junkie. När Torbjörn Jacobsson på SVT gick i pension förra veckan var det flera nyhetskrönikörer som tog tillfället i akt att hylla och reflektera över text-tvs framgång. Det blev en ström av nostalgi och nördighet. Jag är med i den klubben.

Länge försökte de andra kanalerna också kopiera och utveckla text-tv-formatet, men den tiden är förbi. Kanske ser SVT det på samma sätt eftersom man minskat bemanningen för sidorna.

Givetvis beror en stor del av framgången på att text-tv var internet innan internet fanns. Redan i slutet av 1970-talet lanserades text-tv och det verkar som om tilltalet framförallt lockat män. Jag, liksom många andra i vänkretsen har framförallt följt sida 377 genom åren där sportresultat uppdaterats kontinuerligt. Ja, jag har följt golfrundor och curlingmatcher där också.

Men även för mig har 377 tappat lite. Inte minst sedan yngste grabben visat mig en app att följa fotbollsmatcher där det också går att få se klipp från alla mål strax efter de gjorts. Problemet är att jag behöver en likadan app för handboll och andra sporter också. Så det blir nog text-tv en hel del framöver också. Inte minst för att följa handboll och i den mån jag nu följer ishockey.

Det jag alltid gillat med text-tv är överskådligheten. Finns det på sida 100 ifråga om vanliga nyheter och sidan 300 för sport är det viktiga nyheter. Det går att lita på att alla centrala händelser dyker upp där. Har man scannat av text-tv har man i alla fall inte missat något. I en tid när andra medier måste nischa och promota egna nyheter för att sticka ut blir de allt mer tveksamma att ha för att skaffa sig en överblicksbild. Det går helt enkelt inte att snabbt att kolla vad som hänt. Där vinner text-tv enkelt.

Jo, jag har den som app också.

Läs Johan Cronemans DN-krönika om text-tv här och Jonna Simas krönika i Aftonbladet här.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?