Politik i det offentliga rummet - ny bok

När jag höll föreläsningar i politisk kommunikation i början av 2000-talet började jag krydda dem med valaffischer, för att göra dem lite roligare. Efter ett tag insåg jag att det saknades en bok om svenska valaffiscer. Visserligen hade Lars Nittve och Bengt Lindahl skrivit en sådan i slutet av 1970-talet. Men det hade hänt en del sedan dess och jag tycket kanske inte att de riktigt uttömt ämnet.

Efter att ha konsulterat min kollega Nicklas Håkansson bestämde vi oss för att söka lite pengar till ett projekt om svenska valaffischer. När Ridderstads stiftelse gav oss ett bidrag satte vi igång och samla affischer. Och sedan har vi samlat och samlat på arkiv, bibliotek, privata samlingar och hos partierna. När vi närmade oss 2012 tog vi kontakt med Orla Vigsö, en retorikprofessor som vi kände sedan tidigare. Orla har skrivit om valaffischer i sin avhandling och i andra sammanhang. Vi insåg att vi behövde honom med på tåget för att få projektet i hamn. Inte minst eftersom projektet hade alldeles för liten finansiering. Så vi hade inte riktigt så mycket tid som vi behövde.

De senaste två åren har vi skrivit, fixat förlagskontrakt med Carlssons förlag, ordnat med bilder mm. Nu är den är!! Nu har "Politik i det offentliga rummet - svenska valaffischer 1911-2010" släppts och jag är väldigt nöjd. Boken är precis den blandning av coffe table book, populärvetenskap och riktigt forskning som jag såg framför mig. Dessutom har den mycket bilder!! Läs mer om boken på förlagets hemsida och lyssna på oss när vi pratar om boken i Vetenskapsradion.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?