Ny teknik och nya vanor

Jag köpte en iPad för några månader sedan. Trots att många i min omgivning skaffat läsplattor hade jag svårt att se någon större poäng med den. En mindre dator eller en något större smartphone. Varför bry sig?
Men när jag skulle läsa en stor mängd akademiska texter i samband med ett sakkunnighetuppdrag förändrades villkoren. Eftersom jag dessutom skulle vara bortrest en stor del av tiden strax före deadline bestämde jag mig för att köpa en iPad. Då skulle jag inte behöva släpa med mig en massa papper på resan.
Nu två månader efter inköp har mina vardagsvanor förändrats radikalt. Inte det att jag använder läsplattan särskilt mycket att surfa med eller läsa akademiska texter. Nej, istället är det skönlitteraturen som fått sig en boost. Att låna skönlitteratur från Mölndals stadsbibliotek till läsplattan är den stora förändringen. Har räknat ut att jag lånat och läst mer än 15 böcker de två senaste månaderna.
Mina förändrade vanor är ganska typiska när det gäller hur ny teknologi naturaliseras i vardagen. Istället för de förväntade användningsområdena hittar vi på nya sätt att använda tekniken. Det blir aldrig som man tänkt sig.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?