Veckans valaffisch v 48

Snart har jag under ett helt år publicerat valaffischer ur den svenska valaffischhistorien. De sista fem veckorna ska jag visa de i mitt tycke (helt subjektivt) bästa affischerna från riksdagspartierna. Jag förbehåller mig rätten att välja bort affischer som jag redan visat på bloggen, även om jag kanske tycker att några är strået vassare. Eftersom det bara finns fem veckor kvar på 2010 får partierna samsas om utrymmet. Först ut är vänsterpartier (och de föregångare de haft)och miljöpartiet. Vänsterpartiet har generellt sett ett stort antal bra affischer. Man har vågat ta ut svängarna och ofta även haft konstnärliga ambitioner. Kort sagt har man ofta känt igen affischer från partiet bara genom en snabb titt. Även miljöpartiets affischer är lätta att känna igen. För det mesta brukar ordlekar förekomma på partiets affischer (även om de inte gjorde det 2010) och kännetecknande är ofta en stark profilering av sakfrågor med lite humor. Vänsterpartiets affisch är från 1976. Vänsterpartiet (eller VPK som de hette då) profilerade sig då och då med utrikespolitik och här är det juntan i Chile som är målet. Miljöpartiets är från 1998 där den genmanipulerade korasen Belgian Blue är i fokus för kritiken.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?