Veckans valaffisch v 38

Nu är det valdag. Veckans affisch tänkte jag därför skulle bli en affisch på temat att man ska gå och rösta, och göra det efter sin övertygelse. Ytterligare en mobiliseringsaffisch helt enkelt. Det visade sig dock inte så enkelt. Alla affischer med mobiliseringstema i min databas har också en tydlig riktning, att man ska rösta på ett särskilt parti. Den enda affisch jag hittade som skulle kunna tolkas i en mer allmändemokratisk riktning är folkpartiets affisch från 1948. Men egentligen måste nog affischen ses i ljuset av att väljarna i slutet av 1940-talet i stor utsträckning röstade i linje med den sociala kategori/klass man tillhörde. Folkpartiets affisch riktade sig rimligen därmed till arbetarväljare, att de inte av ren klassolidaritet skulle rösta socialdemokratiskt. Men om affischen lyfts ur sin historiska kontext, kan den ses som en uppmaning att ta reda på så mycket som möjligt om de politiska alternativen och rösta efter sin personliga övertygelse. Gå och rösta! Igår sändes (15.35) en intervju med undertecknad i Publicerat i P1. Åke Pettersson och jag samtalade om 2010 års valrörelsen, med fokus på mediebevakning och partiernas kommunikation. Lyssna på intervjun här. Läs dessutom Kent Asps artikel från DN igår. Han presenterar lite hårda fakta om sådant jag mest spekulerade om i radiointervjun. Läs debattartikeln här.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Den blomstertid nu kommer.... Veckans valaffisch v.28

Fyra spaningar i invasionens skugga

Vem gynnades av valbevakningen - en fråga om AB-index?